Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2021

"Μπάιρον", του Giuseppe Tomasi di Lampedusa

 


Μπάιρον

Μετάφραση Δήμητρα Δότση
Εισαγωγή Θεοδώρα Πασαχίδου

Δύο μεγάλες προσωπικότητες συναντιούνται σε αυτό το βιβλίο: Ο Λόρδος Μπάιρον, ποιητής σύμβολο του ρομα­ντισμού, γοητευτική και αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, ταυτισμένος με το κίνημα του φιλελληνισμού και την Ελληνική Επα­νάσταση του 1821, και ο Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα, σαγηνευτικός συγγραφέας, διάσημος για το εμβληματικό μυθιστόρημά του Ο γατόπαρδος, το σπουδαιότερο ιταλικό μυθιστόρημα του 20ού αιώνα. Με αγάπη και σπουδή ο Τομάζι ντι Λαμπεντούζα, εξαιρετικός γνώστης της αγγλικής λογοτεχνίας, δεινός αφηγητής και με χιούμορ, ανα­τέμνει τη ζωή και το έργο του Μπάιρον, ζωντανεύει την ταραχώδη εποχή που έζησε, ξεδιπλώνει χωρίς φόβο και πάθος όλα τα στοιχεία που έχει συλλέξει στη δική του έρευνα και μας καλεί να τον ξαναγνωρίσουμε, μέ­σα από ένα λιτό αλλά εμβριθές και ελκυστικό κείμενο, με ιδιαίτερη σημασία για εμάς, που έχουμε φυλάξει μια θέση στην Ιστορία μας για τον Μπάιρον.

Έργο εξωφύλλου:
Δαγκλής Χρήστος (1916-1991)
Πορτραίτο Βύρωνος, 1942
Ξυλογραφία σε χαρτί, 19 x 13,5 εκ.
Εθνική Πινακοθήκη
Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου

Από την Εισαγωγή του βιβλίου:
[...]
Τη δεκαετία του 1950 ο Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα, Δούκας της Πάλμα και ο τελευταίος που έφερε τον τίτλο του Πρίγκιπα της Λαμπεντούζα, ζει στο Παλέρμο μια μάλλον απομονωμένη ζωή, ταξιδεύει συχνά στη Ρώμη, όπου είναι ενταγμένος σε έναν κύκλο νέων διανοούμενων και συγγραφέων, διαβάζει πολύ και γράφει. Το 1954 κάνει μια σειρά από διαλέξεις με θέμα τη ζωή και το έργο Άγγλων και Γάλλων συγγραφέων. Σε μία από αυτές επιλέγει να παρουσιάσει τον Λόρδο Μπάιρον. Είναι ίσως η πιο επιτυχημένη του διάλεξη.
[...]

ΒΙΟΓΡΑΦΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΠΑΪΡΟΝ
I am so changeable, being everything by turns and nothing long—I am such a strange mélange of good and evil, that it would be difficult to describe me.
«Αλλάζω τόσο πολύ, γίνομαι τα πάντα εναλλάξ και τίποτα για πολύ – είμαι ένα τόσο παράξενο μείγμα καλού και κακού, που θα ήταν δύσκολο κανείς να με περιγράψει».
Αυτά τα λόγια του Μπάιρον είναι αρκετά όχι για να αποτρέψουν κάποιον από το να ασχοληθεί με τη βιογραφία του, αλλά μάλλον για να κεντρίσουν και να προτρέψουν ερασιτέχνες και επαγγελματίες μελετητές διαφόρων ειδικοτήτων (από συγγραφείς μέχρι ψυχιάτρους και ζωγράφους) να διερευνήσουν, να σχολιάσουν, να προστατεύσουν ή να εκθέσουν τη ζωή και την προσωπικότητά του, να τον εξιδανικεύσουν ή να τον αποκαθηλώσουν. Ανήκει σε εκείνη την κατηγορία χαρακτήρων που εφηύραν τον εαυτό τους και δημιουργήθηκαν ως εικόνα του καιρού που έζησαν, ένας δείκτης της κοινωνικής και της ιδεολογικής γεωγραφίας της εποχής τους, που δείχνει τα όρια παίζοντας μέσα και έξω από αυτά, σε έναν αέναο ή και φαύλο κύκλο. Ταυτόχρονα, η φράση της ερωμένης του ποιητή Λαίδης Κάρολαϊν Λαμπ, «τρελός, κακός, επικίνδυνος να τον γνωρίζεις», είναι επίσης υπεραρκετή για να θέλει κανείς να διαβάσει ό,τι έχει γραφτεί για τον Μπάιρον, όποιο καινούργιο στοιχείο φέρνει στο φως η έρευνα.


https://aiora.gr/di_lampedusa_byron/?lang=el

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου