Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2016

Από την Κέρκυρα στη Βενετία Έκθεση του χαράκτη Νικόλαου Βεντούρα

Από την Κέρκυρα στη Βενετία
Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2016, ώρα 19.00
Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Από την Κέρκυρα στη Βενετία
Έκθεση του χαράκτη Νικόλαου Βεντούρα


Διάρκεια έκθεσης: 13.10 - 23.11.2016
Ωράριο:
ΔΕΥΤ - ΠΑΡ    11.00 - 17.00
ΣΑΒΑΤΟ  11.00 - 13.30

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ





Βιογραφία του καλλιτέχνη
31 Αυγούστου 1899
Ο Νικόλαος Βεντούρας γεννιέται στην Κέρκυρα.
1916-17
Σπουδάζει χημεία στην ιδιωτική (Εν Αθήναις) Βιομηχανική και Εμπορική Ακαδημία χωρίς όμως ποτέ να εργαστεί ως χημικός.
1923
Μαζί με μία ομάδα ποδηλατών κάνει τη διαδρομή Μπρίντεζι – Βιέννη καθώς αγαπά τα ταξίδια, τις μηχανές και το ποδήλατο. ∆εινός φωτογράφος, δεν χάνει ευκαιρία να αποθανατίσει την ζωή του με μια Rolleiflex.
1928
Θαυμάζει τον Μάρκο Ζαβιτσιάνο και την εικονογράφησή του για το διήγημα του Κ. Θεοτόκη “H τιμή και το χρήμα”, το 1914. Μερικά χρόνια αργότερα εικονογραφεί με σινική μελάνη την ηθογραφία του Κωνσταντίνου Θεοτόκη “Η Ζωή και ο Θάνατος του Καραβέλα” χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο Ν. Γ. Βυρός.
1931
Ξεκινά μαθήματα υδατογραφίας με δάσκαλο τον Άγγελο Γιαλλινά.
1932
Ασχολείται με τη χαρακτική. ∆ηλώνει «αυτοδίδακτος εξαιρουμένης της λιθογραφίας την οποίαν εδιδάχθην» ενώ οι σπουδές του στη χημεία, τον βοηθούν να πειραματιστεί με τα υλικά και τους χρόνους διάβρωσης πετυχαίνοντας με ακρίβεια να αποτυπώσει την εικόνα που είχε αποφασίσει.
Παράλληλα, ορίζεται επικεφαλής στο Εργαστήριο Χαρακτικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών ο Γιάννης Κεφαλληνός και ξεκινά η εκθεσιακή δραστηριότητα αρκετών χαρακτών στην Αθήνα.
1935-1938
Ξεκινά από την αναπαραστατικότητα. Κατεξοχήν τοπιογράφος, δίνει δύο μεγάλους κύκλους θεμάτων, την Κέρκυρα και τα Καράβια. Προσεκτικά μελετημένες συνθέσεις, πιστότητα, ζωγραφική αίσθηση και ιμπρεσιονιστική διαπραγμάτευση του φωτός είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά των έργων της περιόδου αυτής.
1939
Προβαίνει, πολύ πρώιμα για τα ελληνικά δεδομένα, στις πρώτες αφηρημένες διατυπώσεις προσανατολισμένες προς τον Kandinsky. Οι καθαρά αφηγηματικές πληροφορίες αποδυναμώνονται ενώ τώρα πρωταγωνιστούν οι σχηματοποιήσεις, τα σαφώς ορισμένα περιγράμματα, η διαπραγμάτευση των όγκων μέσα από τις τονικότητες από το γκρίζο στο μαύρο.
1940 - 1944
Η Κέρκυρα πλήττεται ανελέητα από βομβαρδισμούς κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αποκορύφωμα ο μεγάλος βομβαρδισμός, στις 14 Σεπτεμβρίου του 1943 ανήμερα του Σταυρού.
1944 - 1950
Ο Βεντούρας δημιουργεί έργα που φανερώνουν τη φρίκη, την απειλή, τον φόβο και τον πανικό μέσα από τη χρήση κυβιστικών και σουρεαλιστικών στοιχείων.
1946
Ο γνωστός χαράκτης ∆ημήτρης Γαλάνης σε ιδιόχειρο σημείωμά του πιστοποιεί ότι έχει δει τα χαρακτικά του Βεντούρα και με δεδομένο το ενδιαφέρον που αυτά παρουσιάζουν σκέφτεται ότι θα ήταν καλό αυτός ο νέος άνθρωπος να έρθει στο Παρίσι να παρακολουθήσει τα μαθήματά του στην École nationale Superieure des Beaux Arts. ∆υστυχώς η μετάβαση του Βεντούρα στη Γαλλική πρωτεύουσα δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.
1947
Στις 21 Αυγούστου γεννιέται η κόρη του Φάνη.
1948-1949
Αρχίζει την εκθεσιακή του δραστηριότητα συμμετέχοντας στην Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση. Θα λαμβάνει μέρος στην έκθεση αυτή ανελλιπώς μέχρι το 1969. Γνωρίζεται με τον ποιητή Ιάσoνα ∆επούντη, με τον οποίο θα τους συνδέσει βαθιά φιλία, αλληλοεκτίμηση και θαυμασμός.
1950-1960
Ταξιδεύει στον Πειραιά για να πλουτίσει τις εμπειρίες του. Από εκείνο το ταξίδι και μετά, η σχέση του με τον κόσμο του καραβιού γίνεται στενότερη και θα δώσει έργα που δείχνουν νέες προσεγγίσεις χωρίς να ακυρώνονται οι προηγούμενες κατακτήσεις του. Σε έργα αυτής της φάσης χρησιμοποιεί το χρώμα, το οποίο τοποθετεί σε επιφάνειες, φαινομενικά άσχετες με τις γραμμές που ορίζουν το θέμα. Γραμμές και χρώματα συνομιλούν κάνοντας ρευστά τα όρια ανάμεσα στο ζωγραφικό και το χαρακτικό. Σε ασπρόμαυρες χαλκογραφίες της περιόδου αυτής συναντάμε έντονες διαγώνιους, δυναμικές γραμμές, κλειστά περιγράμματα, σαφή σχηματοποίηση και τελικά έναν άλλο τρόπο οπτικής διαπραγμάτευσης της ζωής στο λιμάνι.
1963-1969
Χαράσσει τους περίφημους Αστερισμούς. Έργα με πυρετώδη κίνηση και ρυθμό, γωνιώδεις απολήξεις γραμμών, έντονη σχηματοποίηση, δραματικές αντιθέσεις των χρωματικών επιφανειών, υποβλητική ατμόσφαιρα. Ο Βεντούρας χρησιμοποιεί τα σύμβολα των αστερισμών ως αφετηρία (το γνωστό) για να μιλήσει για το άγνωστο, το μη ορατό, να εκφράσει την ανάγκη του για ενδοσκόπηση, να επικεντρωθεί στην ουσία της ζωής, ξεχωριστή για τον καθένα.
Δεκαετία 1970
∆ημιουργεί τις Λιτανείες, χαλκογραφίες με σαφώς εξπρεσιονιστική διάθεση, εκρηκτικούς χρωματικούς συνδυασμούς, αναπάντεχες οπτικές γωνίες, συναίσθημα και ατμόσφαιρα Κέρκυρας. Ο Βεντούρας με αυτά τα έργα καταγράφει το συλλογικό βίωμα και εκφράζει διαχρονικές σκέψεις για τη σχέση με το θείο, το θαύμα, την πίστη και την ελπίδα.
1η Απριλίου 1990
Πεθαίνει στην Κέρκυρα. Ο Βεντούρας κατόρθωσε να συντονιστεί με τα μεγαλύτερα ρεύματα τέχνης της εποχής του αφήνοντας πίσω του έργο που εμφανίζει την αίσθηση μιας εσωτερικής ενότητας και ολοκλήρωσης. Το έργο του παρουσιάστηκε σε ατομικές, ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό όπως στη Μπιενάλε του Sao Paulo (1955,1957), στη Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας (1957), στη Μπιενάλε Βενετίας (1964), κ.ά. Η πρώτη του ατομική έκθεση παρουσιάστηκε το 1963 στο Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο. Μετά τον θάνατό του ακολούθησαν πολλές ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις.

PER INFO 
www.ventouras.gr


-
Πληροφορίες
Ημερομηνία: Πέμπτη, 13 Οκτωβρίου 2016 - Τετάρτη, 23 Νοεμβρίου 2016
Ωράριο: 19:00
Τόπος: Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών
Διοργάνωση: Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών
Σε συνεργασία με:
Είσοδος ελεύθερη
-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου