Οι εταιρείες κρουαζιέρας, που έτσι κι αλλιώς στην Ανατολική Μεσόγειο έχουν τη βάση τους κυρίως στην Ιταλία, έχουν αποφασίσει να μειώσουν την παρουσία τους στο Αιγαίο και παράλληλα δυναμώνουν τη θέση τους στην Καραϊβική λόγω Κούβας, στην Ασία αλλά και στη Βόρεια Ευρώπη.
Την πρωτοβουλία των κινήσεων, ώστε οι εταιρείες κρουαζιέρας να μετατρέψουν τον Πειραιά σε μεγάλο home port λιμάνι αναλαμβάνει το Πεκίνο προκειμένου να στηρίξει την κρατικών συμφερόντων Cosco, η οποία ελέγχει τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά.
Την ίδια στιγμή τα στελέχη του ΟΛΠ στην Ελλάδα καλούνται να στήσουν ένα λιμενικό cluster κρουαζιέρας, προκειμένου και οι εταιρείες να είναι ικανοποιημένες αλλά και οι εκατοντάδες χιλιάδες Κινέζων τουριστών που θα επισκεφτούν τη χώρα μας για να κάνουν ταξίδια αναψυχής να γυρίσουν πίσω με τις καλύτερες των εντυπώσεων.
Οι τελευταίες ενδείξεις υποχώρησης της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο έχουν θορυβήσει τις αρχές της Κίνας, που βλέπουν τα σχέδιά τους για ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά και σε αυτόν τον τομέα να κινδυνεύουν με «αναστολή» εξαιτίας της τεταμένης κατάστασης που επικρατεί σχεδόν στο σύνολο της Ανατολικής Μεσογείου και κυρίως στην Τουρκία.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας, που έτσι κι αλλιώς στην Ανατολική Μεσόγειο έχουν τη βάση τους κυρίως στην Ιταλία, έχουν αποφασίσει να μειώσουν την παρουσία τους στο Αιγαίο και παράλληλα δυναμώνουν τη θέση τους στην Καραϊβική λόγω Κούβας, στην Ασία αλλά και στη Βόρεια Ευρώπη.
Σύμφωνα μάλιστα με τα τελευταία δεδομένα, τη «ζημιά» που δεν έπαθε η χώρα μας το 2016, αφού πήρε όλα τα κρουαζιερόπλοια που είχαν στο πρόγραμμά τους την Τουρκία, θα την πάθει του χρόνου, με την πτώση της κίνησης να υπολογίζεται από 25% μέχρι και 30%.
Ως απάντηση οι Κινέζοι, που στα σχέδιά τους είναι σε βάθος πέντε-έξι ετών να φέρνουν ακόμα και 3 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας στον ΟΛΠ, έχουν έρθει ήδη σε επαφή με τους περισσότερους κολοσσούς του κλάδου προκειμένου να τους πείσουν να δώσουν ώθηση στην Ελλάδα.
Σε απανωτές συσκέψεις που έγιναν στην Κίνα, αποφασίστηκε ως κίνητρο προσέλκυσης να χρησιμοποιηθεί και η θέληση όλων σχεδόν των εταιρειών να αποκτήσουν μερίδια στην αγορά της Ασίας, που θεωρείται το νέο Ελ Ντοράντο για τον κλάδο. Ως ένα από τα ανταλλάγματα που ζητούν πλέον οι Κινέζοι στις διαπραγματεύσεις που κάνουν με τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο είναι η ενίσχυση του λιμανιού του Πειραιά και η ανάδειξή του σε μεγάλη βάση για την κρουαζιέρα στην περιοχή. Στα επιχειρήματά τους προσθέτουν ότι ήδη έχουν ξεκινήσει πολυδιάστατη καμπάνια προκειμένου να προσελκύσουν στην Ελλάδα για κρουαζιέρες εύπορους Κινέζους πολίτες.
Η ανταπόκριση
Η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο, η Carnival, η οποία αναπτύσσεται ραγδαία στην αγορά της Κίνας, έχει ήδη ανταποκριθεί και σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν» έχει ζητήσει ακόμα και τη διαχείριση της νέας βάσης κρουαζιέρας που θα κατασκευάσει η Coscο στο λιμάνι του Πειραιά, αξίας περίπου 130 εκατ. ευρώ, προκειμένου να μπορέσει να φιλοξενήσει με άνεση τα πολύ μεγάλα κρουαζιερόπλοια των 4.000 και 5.000 επιβατών.
Ωστόσο, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν» η κινεζική πλευρά δεν επιθυμεί να συνεργαστεί με μία μόνο μεγάλη εταιρεία, αλλά να προσελκύσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό εταιρειών και κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά. Πρόκειται για ένα θέμα για το οποίο η Cosco έχει βρει «αντιστάσεις» εξαιτίας του γεγονότος ότι οι περισσότεροι μεγάλοι παίκτες στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως είναι για παράδειγμα η MSC και η Costa, που δραστηριοποιούνται κυρίως στη Μεσόγειο, έχουν τη βάση τους στα ιταλικά λιμάνια, όπως και η Royal Caribbean, η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο.
Το cluster
Την έλλειψη οργάνωσης αλλά και υποδομών στους περισσότερους ελληνικούς προορισμούς κρουαζιέρας προβάλλουν κατά κύριο λόγο οι μεγάλες εταιρείες για να δικαιολογήσουν εν μέρη τον δισταγμό τους να αποκτήσουν βάση και στην Ελλάδα. Για τον σκοπό αυτό τα στελέχη της Cosco στη χώρα σχεδιάζουν να προτείνουν την ανάπτυξη ενός cluster κρουαζιέρας, στο οποίο όμως ο ΟΛΠ θα είναι ο leader. Αν και τα σχέδια βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο, στο πίσω μέρος του μυαλού τους τα στελέχη της νέας διοίκησης του ΟΛΠ έχουν ότι μπορούν να συνεργαστούν αρχικά με έξι έως οκτώ δημοφιλείς προορισμούς προκειμένου να διορθώσουν τα κακώς κείμενα σε όλα τα επίπεδα, είτε αυτό αφορά λιμενικά έργα είτε οργάνωση ή μεταφορά τεχνογνωσίας.
Σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν», η Cosco - ΟΛΠ δεν σχεδιάζει να επεκταθεί επενδυτικά σε άλλα λιμάνια κρουαζιέρας - τουλάχιστον όχι απαραίτητα. Θα εξέταζε όμως την περίπτωση δημιουργίας κοινοπραξιών στις οποίες θα έχει ένα ποσοστό σε περίπτωση επενδύσεων για νέες λιμενικές υποδομές.
Τελικός στόχος είναι από τη μια να κάμψουν όλες τις επιφυλάξεις των εταιρειών κρουαζιέρας και από την άλλη να είναι έτοιμοι στην Ελλάδα να φιλοξενήσουν κάτω από τις καλύτερες προϋποθέσεις τις εκατοντάδες χιλιάδες Κινέζους που θα επισκεφτούν τη χώρα μας για να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα. Στο Πεκίνο θεωρούν πολύ σημαντικό οι Κινέζοι επιβάτες να μείνουν με τις καλύτερες των εντυπώσεων από την εμπειρία που θα έχουν στην Ελλάδα, προκειμένου να τη μεταφέρουν πίσω στην πατρίδα τους.
Απευθείας πτήσεις charter
Οι Κινέζοι της Cosco, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, έχουν έτοιμη και τη λύση στο πρόβλημα της έλλειψης απευθείας πτήσεων ανάμεσα στις δύο χώρες. Μια συμφωνία ανάμεσα σε δύο κρατικές κινεζικές εταιρείες είναι, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», στα σκαριά. Η Cosco που ελέγχει το λιμάνι του Πειραιά είναι πολύ κοντά ή έχει ήδη συμφωνήσει με τις Κινεζικές Ανατολικές Αερογραμμές, που είναι η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της χώρας. Εφόσον υλοποιηθεί ο σχεδιασμός, θα πετάει για Ελλάδα με απευθείας ναυλωμένες πτήσεις που θα φέρνουν γκρουπ Κινέζων τουριστών στη χώρα για να κάνουν κρουαζιέρες από τον Πειραιά στη Μεσόγειο, στην Αδριατική και το Αιγαίο.
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
Πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου