Δευτέρα 22 Ιουνίου 2020

Το σχέδιο απαγωγής του δικτάτορα Παπαδόπουλου από αξιωματικούς του ναυτικού. Η προδοσία του κινήματος και η διαφυγή του αντιτορπιλικού ΒΕΛΟΣ στην Ιταλία (βίντεο)



Στις 25 Μαΐου 1973 το αντιτορπιλικό πλοίο «Βέλος» αποχώρησε από άσκηση του ΝΑΤΟ στα ανοιχτά της Σαρδηνίας και κατέπλευσε στο Φιουμιτσίνο της Ιταλίας.
 Κυβερνήτης του πλοίου ήταν ο Νίκος Παππάς, ο οποίος μαζί με το πλήρωμά του ζήτησαν πολιτικό άσυλο από την ιταλική κυβέρνηση. Ήταν η τελευταία ενέργεια των ναυτικών που έλαβαν μέρος στο κίνημα του ναυτικού, το οποίο είχε στόχο την ανατροπή του καθεστώτος των Συνταγματαρχών. Σκοπός του πληρώματος του «ΒΕΛΟΣ» ήταν να δείξουν την αντίθεσή τους στη χούντα του Παπαδόπουλου και φυσικά να αποφύγουν τις συνέπειες από τη συμμετοχή τους στο αποτυχημένο κίνημα. Η άφιξή τους στην Ιταλία απασχόλησε τα διεθνή μέσα και πήρε μεγάλη δημοσιότητα. Στην Ελλάδα οι λογοκριμένες εφημερίδες της εποχής ανέφεραν σε πρωτοσέλιδα ότι οι στασιαστές ήταν φυγάδες και ζητούσαν την έκδοσή τους. Σύμφωνα με τη συνθήκη του ΝΑΤΟ, τυπικά θεωρούνταν λιποτάκτες. Για τον λόγο αυτό έπρεπε να εκδοθούν στην Ελλάδα, όπου τους περίμεναν στα κελιά της ΕΣΑ για τα καθιερωμένα βασανιστήρια. Το Βέλος το 1973 κατά την διάρκεια εκπαιδευτικών ασκήσεων του ΝΑΤΟ αποστάτησε και ζήτησε άσυλο στην Ιταλία. Ο πλοίαρχος Νικόλαος Παππάς μαζί με έξι αξιωματικούς και εικοσιπέντε υπαξιωματικούς ζήτησαν πολιτικό άσυλο και παρέμειναν εκεί ως πολιτικοί εξόριστοι. Το κίνημα του Ναυτικού Ο κυβερνήτης Νίκος Παπάς είχε μαζί του μια βαλίτσα με τους υπογεγραμμένους όρκους των αξιωματικών που συμμετείχαν στο κίνημα και ξεπερνούσαν τα 200 ονόματα. Η αρχή του κινήματος έγινε μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου, καθώς υπήρχε μια γενική δυσαρέσκεια στο πολεμικό ναυτικό. Από το 1968 αξιωματικοί του στρατού, ανάμεσα τους ο Νίκος Παππάς και ο αξιωματικός Ιωάννης Σταθόπουλος, έκαναν μυστικές συναντήσεις για την οργάνωση ενός κινήματος που θα είχε σκοπό να ανατρέψει τη δικτατορία. Οι περισσότεροι κινηματίες γνωρίζονταν από την περίοδο όπου φοιτούσαν στη σχολή δοκίμων το 1948. Σιγά σιγά μυήθηκαν και άλλοι ναυτικοί και σε ένα χρόνο το κίνημα αριθμούσε 80 αξιωματικούς. Όσοι συμμετείχαν υπέγραφαν έναν όρκο. Για να μην αποκαλυφθούν δεν μιλούσαν στο τηλέφωνο και έκαναν συναντήσεις πεζοί μακριά από τα αυτοκίνητά τους. Όπως είχε πει ο κυβερνήτης του «ΒΕΛΟΣ», Νίκος Παππάς στη «Μηχανή του Χρόνου»: «Η ιδέα ότι έστω και μόνο το ναυτικό μπορεί όχι μόνο να ραγίσει τη δικτατορία, αλλά να την γκρεμίσει, είχε μπει μέσα στην ψυχή μου.»...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-monadiki-antarsia-axiomatikon-kata-tis-chountas-me-stocho-tin-apagogi-tou-papadopoulou-pos-o-kivernitis-tou-antitorpilikou-velos-organose-ti-diafigi-stin-italia-vinteo/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου