Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2016

Ο Βέλγος καταναλωτής προτιμά τα ιταλικά και τα ισπανικά ελαιόλαδα


Το Βέλγιο, χώρα καθαρά εισαγωγική σε ελαιόλαδο, καλύπτει τις ανάγκες της εσωτερικής ζήτησης με εισαγωγές κυρίως από την Ισπανία και την Ιταλία και σε μικρότερο βαθμό από την Γαλλία, την Ελλάδα και την Τυνησία.
Παρά το γεγονός ότι το ελληνικό ελαιόλαδο αναγνωρίζεται για την ανώτερη ποιότητά του και την υψηλή διατροφική αξία του, και παρ' όλη τη σχετικά ανταγωνιστική τιμή του, παραδοσιακά ο Βέλγος καταναλωτής προτιμά τα ιταλικά και τα ισπανικά ελαιόλαδα, με τα οποία είναι περισσότερο εξοικειωμένος.

Στην μεγαλύτερη κατηγορία των βελγικών εισαγωγών ελαιολάδου, το «λοιπό παρθένο ελαιόλαδο», με συνολική αξία εισαγωγών το 2014 στα 47,32 εκατ. € και συνολική ποσότητα εισαγωγών 15,62 χιλ. τόνους, η Ισπανία κατείχε σε ποσότητες κυρίαρχο μερίδιο 44,89%, ακολουθούμενη από τις Ιταλία με μερίδιο 28,71%, Γαλλία με μερίδιο 9,25%, Τυνησία με μερίδιο 5,20%, Πορτογαλία με μερίδιο 4,28%, Ολλανδία με μερίδιο 3,03% και Ελλάδα με μερίδιο 2,1%. Σημειωτέον ότι οι βελγικές εισαγωγές παρθένου ελαιολάδου από την χώρα μας εμφάνισαν το 2014 μείωση της αξίας τους κατά 11,93% σε σύγκριση με το 2013.

Στην αμέσως επόμενη σημαντική κατηγορία των βελγικών εισαγωγών, τα «λοιπά ελαιόλαδα», με συνολικές εισαγωγές το 2014 στα 13,05 εκατ. € και στους 3,01βχιλ. τόνους, η Γαλλία κατείχε κυρίαρχο μερίδιο σε ποσότητες με 27,02%, ακολουθούμενη από την Ισπανία με μερίδιο 25,15%, την χώρα μας με μερίδιο 16,91% (πολύ μικρή αξία εξαγωγών ωστόσο, βλ. αμέσως κατωτέρω), την Ιταλία με μερίδιο 16,58% και την Ολλανδία με μερίδιο 8,10%. Το 2014, η χώρα μας εξήγε –πέραν της κύριας κατηγορίας του «λοιπού παρθένου ελαιολάδου», «παρθένο φωτιστικό ελαιόλαδο» (εξαγωγές 91,53 χιλ. €, μερίδιο 6,54% σε ποσότητες), «λοιπά ελαιόλαδα» όπως προαναφέραμε (εξαγωγές 170,46 χιλ.β€, μερίδιο 16,91% σε ποσότητες) και «λοιπά ραφιναρισμένα ελαιόλαδα» (εξαγωγές 91,25 χιλ. €, μερίδιο 5,96% σεβποσότητες).

Σημειώνεται ότι συνολικά οι ελληνικές εξαγωγές στην κατηγορία των φυτικών και ζωικών ελαίων (κεφάλαιο 15 του δασμολογίου, που περιλαμβάνει το ελαιόλαδο) κινούνται σταθερά σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, το 2013 είχαν σημειώσει ισχυρή άνοδο έναντι του 2012 με εξαγωγές 2,57 εκατ. € και υπερβαίνοντας για πρώτη φορά μετά το 2009 το κατώφλι των 2 εκατ. €, ωστόσο το 2014 υπέστησαν μείωση της τάξεως του 14,5%, στα 2,19 εκατ. €.

ΒΕΛΓΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ
Η εγχώρια κατανάλωση ελαιολάδου είχε παρουσιάσει σαφή σημεία κόπωσης ανάμεσα στο 2006 και 2008, οφειλόμενη α) στην αύξηση των τιμών του προϊόντος (κατά 20% περίπου), β) στην σημαντική άνοδο της κατανάλωσης παρεμφερών προϊόντων, και γ) στην γενικότερη μείωση της καταναλωτικής δαπάνης για τρόφιμα των βελγικών νοικοκυριών λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου. Από το 2008 και έπειτα καταγράφονται ωστόσο εκ νέου αυξήσεις της κατανάλωσης, με διακυμάνσεις εξαιτίας των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στα διαθέσιμα εισοδήματα των νοικοκυριών, αλλά περίπου σταθερά αυξητική συνολικά πορεία.

Για την βελγική αγορά ελαιολάδου αυτή τη στιγμή υπάρχει αφθονία προσφοράς, με αρκετά εξειδικευμένα προϊόντα και στροφή της ζήτησης προς ποιοτικά ελαιόλαδα, και βιολογικής καλλιέργειας, σε προσιτές ωστόσο τιμές.

Οι αυξήσεις αυτές, όσον αφορά τα ελληνικά ελαιόλαδα, αφορούν ειδικά τις μεγάλες ποσότητες, ιδίως τα πεντάλιτρα, που διοχετεύονται κυρίως από τους εισαγωγείς ελληνικών προϊόντων στην ομογένεια και σε εστιατόρια ενώ οι συσκευασίες ενός λίτρου διανέμονται περισσότερο στα σουπερμάρκετ.
Το ελληνικό ελαιόλαδο διοχετεύεται, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, στην ελληνική ομογένεια και τα ελληνικά εστιατόρια του Βελγίου, βασικά μέσω του δικτύου των εισαγωγέων και διανομέων ελληνικών τροφίμων. Πάντως, έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια μια ελάχιστη αύξηση κατανάλωσης ελληνικού ελαιολάδου από μέρους βελγικών νοικοκυριών, ενώ πέραν του «ελληνικού δικτύου διανομής» ορισμένες ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται με αρκετή επιτυχία στις βελγικές αλυσίδες διανομής και λιανεμπορίου.

ΤΙΜΕΣ
Η πρακτική της ιδιωτικής ετικέτας ακολουθείται από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ του Βελγίου, έχοντας το συγκριτικό πλεονέκτημα φθηνής τιμής των ανώνυμων προϊόντων. 
Σε γενικές γραμμές, παρατηρείται ότι η Ισπανία προτείνει το φθηνότερο ελαιόλαδο στην βελγική αγορά, καθώς οι τιμές των ιταλικών και των ελληνικών ελαίων είναι υψηλότερες.

ΔΙΚΤΥΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ
Το 60% της διανομής του ελαιολάδου (του οποίου, το 85% αντιστοιχεί σε Έξτρα παρθένο ελαιόλαδο) γίνεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων ειδών διατροφής (Carrefour-GB, Delhaize και Colruyt) και μέσω των καταστημάτων hard discount με κυριότερους εκπρόσωπους τα Aldi και Lidl.

Τα ελληνικά ελαιόλαδα διατίθενται κυρίως στα μεγάλα σουπερμάρκετ (Carrefour, Delhaize), σε κάποια soft discount καταστήματα (Colruyt) και στους εισαγωγείς ελληνικών τροφίμων. Ένα μέρος των παραπάνω σουπερμάρκετ (Delhaize, Colruyt και Makro) εισάγουν μεγάλες ποσότητες ελληνικού ελαιολάδου απευθείας απο Ελλάδα καθώς σε κάποια άλλα (Cora και Match) διακινείται το ελληνικό ελαιόλαδο μέσω των εισαγωγέων ελληνικών προϊόντων.

Τα ισπανικά αλλά ιδίως τα ιταλικά ελαιόλαδα είναι τα μόνα διαθέσιμα στα ράφια των συνοικιακών σούπερ μάρκετ (GB express, Delhaize proxy), των μπακάλικων και των hard discount (Aldi και Lidl), προπαντώς λόγω μεγαλύτερης ποικιλίας των τιμών και καλύτερου marketing αλλά και λόγω της μεγάλης προβολής των ιταλικών προϊόντων, που οφείλεται στην σημαντική ιταλική ομογένεια του Βελγίου.

Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Βρυξελλών 

Αναδημοσίευση: epixeiro.gr, skai.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου