Σάββατο 28 Οκτωβρίου 2017

Η κυρία χωρίς καμέλιες (1953) του Μικελάντζελο Αντονιόνι | Αναλυτική Παρουσίαση-Κριτικές


Πρόκειται για μία από τις λιγότερο γνωστές ταινίες του Μικελάντζελο Αντονιόνι (1912-2007), και η τρίτη μεγάλου μήκους που γύρισε ο σκηνοθέτης. Η Κλάρα, μία όμορφη πωλήτρια σε ένα κατάστημα στο Μιλάνο, κερδίζει έναν διαγωνισμό ομορφιάς. Η επιτυχία αυτή τής χαρίζει τον πρώτο της ρόλο σε ένα δράμα της σειράς.

15 Απριλίου 2017

Ο παραγωγός της, Τζιάνι, θέλει να την κάνει πρωταγωνίστρια και ο Τύπος μιλά για μια νέα σταρ. Όμως η Κλάρα διαπιστώνει ότι κοινό και παραγωγοί τη θέλουν μόνο σε ρόλους που εκμεταλλεύονται την εξωτερική ομορφιά παρά βασίζονται στις ερμηνευτικές της ικανότητες. Έπειτα από πιέσεις παντρεύεται τον Τζιάνι, ο οποίος από ζήλια της απαγορεύει να εμφανιστεί ξανά στο σινεμά. Η Κλάρα γνωρίζει στο μεταξύ στη Βενετία ένα διπλωμάτη, τον Νάρντο. Ο άνδρας της αποπειράται να αυτοκτονήσει, εκείνη δραπετεύει με τον Νάρντο, όμως αυτός την εγκαταλείπει θέλοντας να αποφύγει το σκάνδαλο. Η Κλάρα πέφτει σε κατάθλιψη. Προσπαθεί να βρει τη σωτηρία ξανά στο σινεμά, αποφασισμένη να γίνει πρωταγωνίστρια σε σοβαρές ταινίες. Κανείς όμως δεν την πιστεύει, και εκείνη αναγκάζεται για να επιστρέψει, να αποδεχθεί ρόλο σε ακόμη μία εμπορική ταινία της πεντάρας. Σε αυτό το ρεαλιστικό πορτρέτο του κόσμου της Έβδομης Τέχνης βλέπουμε πώς ο κυνισμός της κινηματογραφικής βιομηχανίας κατατροπώνει την αφέλεια και τις φιλοδοξίες καταξίωσης μια όμορφης, νέας γυναίκας. Ο Αντονιόνι σχολιάζει και εδώ τα αγαπημένα του θέματα: την αλλοτρίωση, τη μοναξιά, τη διάλυση των σχέσεων, την αδυναμία του ανδρικού φύλλου και την ενάργεια των γυναικών. Η «Κυρία χωρίς καμέλιες» έχει χαρακτηριστεί μία από τις «πιο άδικα παραγνωρισμένες ταινίες» του μεγάλου Ιταλού δημιουργού.

Ένας κινηματογραφικός παραγωγός ερωτεύεται μια όμορφη πωλήτρια, την παντρεύεται και της υπόσχεται λαμπρή καριέρα στο σινεμά. Η πραγματικότητα, όμως, θα αποδειχτεί πολύ διαφορετική.

Τίτλος: Η κυρία χωρίς καμέλιες

Πρωτότυπος Τίτλος: La signora senza camelie

Είδος: Μυθοπλασία

Γλώσσα: Italian

Τόπος δημιουργίας:

Υπότιτλοι: Greek, Modern (1453-) (B)

Χώρα παραγωγής: Ιταλία, Γαλλία

Έτος παραγωγής: 1953

Διάρκεια: 95

Θέματα: Δράμα

Χρώμα: Ασπρόμαυρο

Ήχος: Ομιλούσα

Φορμά: 35mm

Σκηνοθέτης: Μικελάντζελο Αντονιόνι

Συντελεστές: Μικελάντζελο Αντονιόνι (Σεναριογράφος), Σούζο Τσέκι ντ» Αμίκο (Σεναριογράφος), Φραντσέσκο Μαζέλι (Σεναριογράφος), Πιερ Μαρία Παζινέτι (Σεναριογράφος), Έντζο Σεραφίν (Διεύθυνση Φωτογραφίας), Τζιοβάνι Φούσκο (Μουσική), Λουτσία Μποζέ (Ηθοποιός), Αντρέα Σέτσι (Ηθοποιός), Τζίνο Τσέρβι (Ηθοποιός), Ιβάν Ντεσνί (Ηθοποιός), Αλέν Κινί (Ηθοποιός)

ΚΡΙΤΙΚΗ: ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ 4/5

Αριστούργημα της πρώτης περιόδου του Αντονιόνι, μια ανατρεπτική, κρυπτό-υπαρξιακή αναφορά στη Μαργαρίτα Γκοτιέ.

Σαν τους ζωγράφους που προτού αφήσουν την ιδιοσυγκρασιακή στάμπα τους στην τέχνη που κλήθηκαν να (επαν)εξετάσουν με την ευαισθησία της ματιάς τους, ο Μικελάντζελο Αντονιόνι δείχνει στην Κυρία χωρίς καμέλιες πώς, με τη χρήση ενός κλασικού σινεμά, μπορεί να ρίξει τους σπόρους της αμφισβήτησης σε ένα συμβατικό είδος, μιλώντας πάντα για μια απελπισμένη και παραπλανημένη γυναίκα, το σταθερό θέμα της φιλμογραφίας του. Εδώ, η Κλάρα είναι μια Μιλανέζα πωλήτρια που θέλει να γίνει αστέρι του σινεμά, την ανακαλύπτει ένας άνδρας που την ελέγχει και την καταπιέζει, και αργότερα εκείνη ανακαλύπτει πως τα όνειρά της χτίζονται σαν παλάτια στην κινούμενη άμμο ενός φευγαλέου συστήματος, για να επιστρέψει, με δανεικά ρούχα και χαμηλή αυτοεκτίμηση, στο σημείο μηδέν. Αντίθετα με τη ρομαντική Γκοτιέ του Αλέξανδρου Δουμά, δεν έχει ούτε τις καμέλιες ως ενθύμιο του μύθου που κυνήγησε. Εκτιμώντας την αναδρομικά, η ταινία τοποθετείται ανάμεσα στην Bellissima του Βισκόντι και τη Λόλα Μοντές του Οφίλς: χωρίς το κωμικό πάθος της μάνας Μανιάνι που σέρνει την κόρη της στην Τσινετσιτά για να πραγματοποιήσει τα δικά της απωθημένα όνειρα ή την γκροτέσκ συντριβή της Μοντές που εγκλωβίζεται στη θεατροποιημένη περιοδεία των θεαματικών ερώτων της, πρόκειται για τη σπουδή μιας γυναίκας που πίστεψε στο πλαστό παραμύθι της μεγάλης οθόνης, χωρίς να καταλάβει τι είδους εισιτήριο πρέπει να πληρώσει, ένα μικρό κορίτσι στο μεγάλο ψέμα που την τσάκισε. Σίγουρος για τα δυνατά του πλάνα και με τη βοήθεια της επίμονης μουσικής του Τζιοβάνι Φούσκο, ο Αντονιόνι κάνει ένα ψυχρό χολιγουντιανό μελόδραμα και προετοιμάζει το έδαφος της αποξένωσης με μια πικρή και διεισδυτική ματιά στο χώρο του λαϊκού θεάματος μέσα από τις ανησυχίες μιας ανήμπορης, περιορισμένων δυνατοτήτων λαϊκής κοπέλας. Πανέμορφης ωστόσο: η Λουτσία Μποζέ παίζει τον ρόλο της ζωής της, χωρίς να προσπαθήσει ιδιαίτερα, και η μετέπειτα σποραδική παρουσία της στο ιταλικό και παγκόσμιο σινεμά μάς κάνει να πιστεύουμε πως η τελειότητά της πιστώνεται στον χειρισμό του Αντονιόνι, ενός σκηνοθέτη που δεν φημίζεται για τη δημιουργία εντυπωσιακών ερμηνειών στις ταινίες του.

Πηγή: www.lifo.gr 

ΔΕΙΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΔΩ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου