Μέσα από 168 επιλεγμένες ταινίες, οι οποίες θα προβληθούν σε διάστημα 56 ημερών και συγκεκριμένα από την Πέμπτη 12 Μαΐου έως και την Τετάρτη 6 Ιουλίου.
Στην Κινηματογραφική Στήλη του Tvxs.gr παρακολουθούμε από κοντά μία αγαπημένη διοργάνωση και παρουσιάζουμε σήμερα αναλυτικά, την τρίτη εβδομάδα προβολών, καθώς και τις προτάσεις μας.
Το Ταινιόραμα έρχεται και το 2016 για να μας ταξιδέψει, μέσα από επιλεγμένες δημιουργίες, εμποτισμένες με τη μαγεία και τη νοσταλγία του φιλμ, όπως ακριβώς μας έχει συνηθίσει. Τρεις κόπιες την ημέρα και εκατοντάδες μπομπίνες εβδομαδιαίως, θα μπαινοβγαίνουν στο θρυλικό, σκοτεινό δωματιάκι του κεντρικού κινηματογράφου και θα ανεβοκατέβουν στο σινεφίλ υπόγειο της πλατείας Κοραή. Για μια ακόμη χρονιά, η γιορτή του σινεφίλ στο Άστυ επιμένει και υποδέχεται το κοινό με σπάνιες ταινίες, αλλά και κλασσικά αριστουργήματα.
Την τρίτη εβδομάδα προβολών του Ταινιοράματος 2016, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη 26 Μαΐου, έως και την Τετάρτη 1 Ιουνίου, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει στην μεγάλη οθόνη, τα διαχρονικά αριστουργήματα, δύο σπουδαίων δημιουργών: του Πιερ Πάολο Παζολίνι και του Μίκλος Γιάντσο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης, τους "Μικροαπατεώνες" του Νάνι Λόι, το "Σπίτι της Κυύκλας" του Τζόζεφ Λόουζι, τον "Ενεχυροδανειστή" του Σίντνεϊ Λουμέτ, το "Γραμμα μιας Άγνωστης" του Μαξ Οφίλς, το Μπελίσιμα του Λουκίνο Βισκόντι, τη "Γυναίκα της Διπλανής Πόρτας" του Φρανσουά Τρυφώ, την "Περιφρόνηση" του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ και την "Κραυγή" του Μικελάντζελο Αντονιόνι. Πιο συγκεκριμένα:
Οι Μικροαπατεώνες (Audace colpo dei soliti ignoti - 1959) του Νάνι Λόι
Ο Πέπε, ο επονομαζόμενος και πάνθηρας, αποφασίζει να εγκαταλείψει τις κλοπές και τις απάτες και να ζήσει τίμια δουλεύοντας ως οικοδόμος. Φεύγοντας όμως μια μέρα από τη δουλειά, «πέφτει» πάνω σ΄ έναν τύπο, τον Βιρτζίλιο, ο οποίος του προτείνει μια σίγουρη και «επιστημονικά σχεδιασμένη» ληστεία στο Μιλάνο. Ο Πέπε θα πρέπει να βρει τα υπόλοιπα μέλη της συμμορίας και ο «Μιλανέζος» θα είναι ο ιθύνων νους της επιχείρησης.
Στόχος είναι να ληστέψουν το φορτηγάκι με τις εισπράξεις του Τοtocalcio. O Πέπε μαζεύει τους γνωστούς όσο και απίθανους «συνήθεις υπόπτους» και καταφτάνουν στο Μιλάνο με το πρόσχημα του αγώνα Μίλαν - Ρόμα. Εκεί πληροφορούνται ότι ο Βιρτζίλιο έχει συλληφθεί από την αστυνομία. Παρ’ όλα αυτά η συμμορία, επειδή το «επιστημονικά οργανωμένο» σχέδιο είναι έτοιμο, αποφασίζει να δράσει. Οι καραμπινιέροι όμως τους έχουν αντιληφθεί, ενώ η βαλίτσα με το χρήμα αλλάζει συνεχώς χέρια και θέσεις...
Εξαιρετική συνέχεια, μόλις ένα χρόνο μετά, της ταινίας - θρύλου του Μάριο Μονιτσέλι "Ο κλέψας του κλέψαντος", το φιλμ "Οι μικροαπατεώνες" είναι σκηνοθετημένο από τον Νάνι Λόι, ενώ στο σενάριο συναντάμε και πάλι τους βασικούς συντελεστές του φαινομένου της ιταλικής κωμωδίας Άτζε και Σκαρπέλι. Τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν, εκτός από τον σπουδαίο Νίνο Μανφρέντι, ο Βιτόριο Γκάσμαν, ο Ρενάτο Σαλβατόρε, καθώς και η Κλαούντια Καρντινάλε σε ηλικία μόλις 20 ετών.
Πιερ Πάολο Παζολίνι
Ο Παζολίνι, υπήρξε αντιεξουσιαστής τόσο πολιτικά όσο και ιδεολογικά και βρήκε το θάρρος σε μία εποχή πνευματικής ένδειας, να εξαπολύσει ένα δριμύ «κατηγορώ» εναντίον της αστικής κουλτούρας, με το μανιφέστο που παρουσίασε το 1965, «Ο κινηματογράφος της ποίησης». Το γεγονός ότι οι ταινίες του διαποτίζονταν από ερωτισμό και βία με έντονο το στοιχείο του λυρισμού, ωθεί τους κριτικούς να τον αποκαλούν συχνά πυκνά ως «ποιητή του υποκόσμου».
«Μου είπαν ότι έχω τρία είδωλα: τον Χριστό, τον Μαρξ και τον Φρόυντ. Αυτά είναι φόρμουλες. Το μόνο μου είδωλο είναι η πραγματικότητα...» - Πιέρ Πάολο Παζολίνι
«Μπελίσιμα» (Bellissima - 1951) του Λουκίνο Βισκόντι
Η Maddalena (Άννα Μανιάνι) πηγαίνει την κόρη της Maria (Tina Apicella) στα στούντιο της Cinecitta για μια οντισιόν. Αποφασισμένη να κάνει την 7χρονη Maria σταρ του σινεμά ξοδεύει όλα της τα χρήματα σε δασκάλους, κομμωτές και «καλοθελητές» προκειμένου να τα καταφέρει. Προερχόμενη από την εργατική τάξη της Ρώμης η νεαρή μητέρα πασχίζει να γευτεί λίγη από την μαγεία του κινηματογράφου και να ξεφύγει από την μιζέρια της καθημερινότητας.
Ένα από τα πιο σπουδαία παραδείγματα του ιταλικού νεο-ρεαλισμού το “Μπελίσιμα” είναι η τρίτη ταινία του Visconti και η μοναδική του συνεργασία με την μαγευτική Anna Magnani σε πρωταγωνιστικό ρόλο, της οποίας η ερμηνεία θεωρήθηκε από κοινό και κριτικούς εξαιρετική και διακρίθηκε διεθνώς. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης δήλωσε αργότερα: «Το πραγματικό μου θέμα ήταν η Mangani».
Αντιπαραθέτοντας τις λαϊκές γειτονιές της Ρώμης με τον κόσμο του κινηματογράφου ο Visconti μας δείχνει μια άλλη Ιταλία μέσα από μια ιστορία βασισμένη σε ιδέα του Cesare Zavattini. Το πορτρέτο της ηρωίδας αναπτύσσεται μέσα από κωμικοτραγικές καταστάσεις που εκτυλίσσονται στα στούντιο της Cinecitta στην Ρώμη. Με μουσική υπόκρουση την όπερα «Ελιξίριο του έρωτα» του Donizetti και αναφορές στην κινηματογραφική βιομηχανία της εποχής με πρόσωπα όπως ο Alessandro Blasetti o Ιταλός σκηνοθέτης σατιρίζει τα παράδοξα του κόσμου του θεάματος και σχολιάζει την απατηλή του λάμψη.
«Η Κραυγή» (Il Grido - 1957) του Μικελάντζελο Αντονιόνι
Με τους: Steve Cochran, Alida Valli, Gabriella Pallotta
Παραγωγή: Ιταλία / 1957, Ασπρόμαυρη, 102 λεπτά
Ο Άλντο συζεί με την Ίρμα, έχοντας αποκτήσει μαζί της κι ένα κοριτσάκι. Όταν η Ίρμα μαθαίνει τον θάνατο του συζύγου της που έχει μεταναστεύσει εδώ και πολλά χρόνια στην Αυστραλία, του εξομολογείται ότι δεν τον αγαπά πια και ότι είναι ερωτευμένη με έναν άλλο άνδρα. Συντετριμμένος ο Άλντο φεύγει με την κόρη του και περιπλανιέται προσπαθώντας να βρει μια καινούρια δουλειά και να ξαναστήσει τη ζωή του. Παράλληλα βρίσκει πρόσκαιρη παρηγοριά σε άλλες γυναίκες, όμως αυτές οι σχέσεις δεν οδηγούν πουθενά, καθώς αδυνατεί να ξεπεράσει το γεγονός της απόρριψης και του χωρισμού του από την Ίρμα. Το τέλος μοιάζει αναπόφευκτο και είναι τραγικό.
«Θέλησα το τοπίο που αποδίδει την ψυχική κατάσταση του ήρωα να είναι ένα τοπίο μνήμης που να έρχεται από την παιδική μου ηλικία [...] Αυτό που πάντα με ενδιέφερε ήταν να κοιτάξω μέσα στον άνθρωπο, ποια συναισθήματα τον κινητοποιούν, ποιες είναι οι σκέψεις του στην πορεία του προς την ευτυχία, τη δυστυχία, το θάνατο. Σίγουρα είναι μια ταινία ερμητικά κλειστή, δύσκολη... Χρόνια αργότερα την ξαναείδα και έμεινα έκπληκτος καθώς βρέθηκα μπροστά σε μια τόσο μεγάλη γύμνια και μοναξιά, όπως συμβαίνει κάποια πρωινά όταν κοιτάζοντας το πρόσωπό μας στον καθρέφτη μας πιάνει τρόμος.» - Μικελάντζελο Αντονιόνι
«H Γυναίκα της Διπλανής Πόρτας» (La femme d'à côté / The Woman Next Door - 1981) του Φρανσουά Τρυφώ
Η μαντάμ Ζουβ, ιδιοκτήτρια του τένις κλαμπ Γαλλικής επαρχίας, μας διηγείται μια τραγική ιστορία πάθους, που γνωρίζει μόνο εκείνη. Δύο πρώην εραστές ο Μπερνάρ (Ζεράρ Ντεπαρντιέ) και η Ματίλντ (Φανί Αρντάν), συναντιούνται ξανά τυχαία, όταν μετακομίζουν στην ίδια γειτονιά. H «Γυναίκα της Διπλανής Πόρτας» (La femme d'à côté / The Woman Next Door - 1981), αποτελεί μία από τις σημαντικότερες κινηματογραφικές στιγμές του Φρανσουά Τρυφώ. Με πρωταγωνιστές την Φανί Αρντάν και τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ, ο Γάλλος σκηνοθέτης αποτίει φόρο τιμής στον μετρ του σασπένς Άλφρεντ Χίτσκοκ. Μια διεισδυτική σπουδή στις ανθρώπινες σχέσεις και τον έρωτα, από τον δάσκαλο του είδους.
«Περιφρόνηση» (Le Mepris - 1963) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ
Η «Περιφρόνηση» (Le Mepris - 1963) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, είναι ένα από τα κορυφαία αριστουργήματα του σύγχρονου κινηματογράφου. Η ταινία ενέπνευσε παθιασμένους παιάνες και επηρέασε μία ολόκληρη γενιά κινηματογραφιστών. Είναι βέβαια κοινό μυστικό πλέον, πως υπήρχαν πολλά προβλήματα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Λέγεται μάλιστα ότι ο μόνος με τον οποίο τα πήγαινε καλά ο Γκοντάρ ήταν ο Φριτζ Λανγκ, τον οποίο είχε ως είδωλο. Παρ' όλα αυτά κανένα ίχνος των προβλημάτων στα γυρίσματα δεν διαφαίνεται στο εξαίρετο τελικό αποτέλεσμα. Η «Περιφρόνηση» είναι δομημένη ως μία άρτια και σύγχρονη τραγωδία...
«Ο Ενεχυροδανειστής» (The Pawnbroker - 1964) του Σίντνεϊ Λουμέτ
Ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς σκηνοθέτες όλων των εποχών, έφυγε στις 9 Απριλίου του 2011, έχοντας αφήσει στο πέρασμα του ανεξίτηλα κινηματογραφικά διαμάντια, που θα κοσμούν για πάντα το πάνθεον της έβδομης τέχνης. Το 1964 σκηνοθέτησε τονΡοντ Στάιγκερ στην ταινία "Ο Ενεχυροδανειστής" σ’ έναν ρόλο που του χάρισε τη δεύτερή του υποψηφιότητα για Όσκαρ Ά Ανδρικής Ερμηνείας.
«Πέρα από την κληρονομιά που αφήνει πίσω του, θα παραμείνει ο πιο πολιτισμένος και ευγενικός άνθρωπος που γνώρισα ποτέ μου...» Αλ Πατσίνο
Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών της τρίτης εβδομάδας του Ταινιοράματος 2016, έχει διαμορφωθεί ως εξής:
Πέμπτη 26 Μαΐου - Αθάνατη Ιταλική Κωμωδία
18:00 Δυστυχώς τα νέα είναι ευχάριστα
20:00 Μίμης ο Σιδεράς
22:00 Οι Μικροαπατεώνες
Παρασκευή 27 Μαΐου - Διαμάντια από τη Μεγάλη Βρετανία
18:00 Βρώμικο Σαββατοκύριακο
20:00 Σάββατο Βράδυ Κυριακή Πρωί
22:00 Το Σπίτης της Κούκλας
Σάββατο 28 Μαΐου - Βραδιά Πιερ Πάολο Παζολίνι
18:00 Χοιροστάσιο
20:00 Ακατόνε
22:00 Μάμα Ρόμα
Κυριακή 29 Μαΐου - Αμερικάνικες Αποκαλύψεις
18:00 Γκρήτινγκς
20:00 Δάφνες στο Ρινγκ
22:00 Ο Ενεχυροδανειστής
Δευτέρα 30 Μαΐου - Αληθινά Δράματα
18:00 Το Γράμμα μιας Άγνωστης
20:00 Μπελίσιμα
22:00 Η Γυναίκα της Διπλανής Πόρτας
Τρίτη 31 Μαΐου - Αφιέρωμα στον Μίκλος Γιάντσο
18:00 Ο Κόκκινος Ψαλμός
20:00 Αστραφτεροί Άνεμοι
22:00 Λευκός Θεός (Αφιερωμένη στον Μίκλος Γιάντσο)
Τετάρτη 1 Ιουνίου - Μοιραία Πάθη
18:00 Ντίβα
20:00 Η Περιφρόνηση
22:00 Η Κραυγή
Το Ταινιόραμα 2016 στον Κινηματογράφο Άστυ (Κοραή 4, Αθήνα - Μετρό Πανεπιστημίου) θα διαρκέσει από την Πέμπτη 12 Μαΐου έως και την Τετάρτη 6 Ιουλίου. Θα υπάρχει ενιαίο ημερήσιο εισιτήριο (3 ταινίες την ημέρα) των 7 ευρώ, μειωμένο των 6 ευρώ, ενώ θα διατεθεί περιορισμένος αριθμός καρτών διαρκείας και για τις 8 εβδομάδες αξίας 45 ευρώ.
Γιώργος Ρούσσος
Τvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου