Τετάρτη 4 Μαΐου 2016

Γιατί δεν γιορτάζουν Ορθόδοξοι και Καθολικοί το Πάσχα πάντα την ίδια μέρα;


Mε αφορμή τις πολλές ευχές που δέχομαι καθημερινά για το Πάσχα απο φίλους μου Ιταλούς καθολικούς, οι περισσότεροι μου ζήτησαν γιατί δεν είναι κοινός ο εορτασμός μεταξύ των χριστιανικών εκκλησιών και ειδικά φέτος που η διαφορά ξεπέρασε και τον ένα μήνα.
nikakis-pasxa3.jpg

Μάλιστα ένας συνάδελφος μου από την ΤΕΡΓΕΣΤΗ μου γράφει χαρακτηριστικά: «Είναι αστείο να ρωτάς, πες μου ο Χριστός σου πότε ανασταίνεται;Ο δικός μου την επόμενη εβδομάδα. Ο δικός σου αντιθέτως αναστήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα».

Χωρίς να θέλω να εμπλακώ στους λεπτομερείς υπολογισμούς της αστρονομίας, που είναι για τους ειδικούς, θα προσπαθήσω με απλά λόγια να καταγράψω τα πιο πρόσφατα δημοσιεύματα στον ελληνικό και ιταλικό τύπο.

Πριν απ όλα θα ήθελα να σας ενημερώσω προσωπικές μου εμπειρίες από την δεκαετία του 70 όταν παρακολουθούσα πολλά συνέδρια στην Ιταλία μεταξύ καθολικών και ορθόδοξων συνήθως με θέμα την ενότητα των εκκλησιών εκείνο που συγκράτησα μέχρι σήμερα είναι το εξής: Πρέπει να βρεθεί κοινή ημερομηνία και κοινή εφαρμογή και ερμηνεία των αστρονομικών φαινομένων έτσι ώστε το Πάσχα να εορτάζεται μεταξύ του δεύτερου και τρίτου δεκαήμερου του Απριλίου...

Αν συμβεί αυτό εκτός των άλλων θετικών παραμέτρων όσον αφορά την ενότητα των χριστιανικών εκκλησιών απέναντι π.χ. από άλλα δόγματα και θρησκείες για την Ευρώπη και ειδικότερα για τη χώρα μας {θα έχει τεράστιες ωφέλειες και ο τουρισμός που είναι η μοναδική βιομηχανία που μας απέμεινε, μέχρι να την αποδιαλύσουμε με τα απίστευτα ΦΠΑ και την εξόντωσή των ελλήνων που επένδυσαν σε ακίνητα σπίτια για να φιλοξενούν τον τουρισμό καθ όσον συνδυάζεται και με την έναρξη της τουριστικής περιόδου} θα είναι πλεονέκτημα για τους χριστιανούς που ζουν στην Αμερική, στη δυτ. Ευρώπη και την Ωκεανία.

Για να ρίξουμε μια ματιά όσον αφορά τις θέσεις και απόψεις των δυο εκκλησιών.

Η λέξη*«Πάσχα»* προέρχεται από την εβραϊκή *“pesah”* που σημαίνει *«διάβαση»* και γιορταζόταν σε ανάμνηση της απελευθέρωσης του εβραϊκού λαού από τους Αιγυπτίους και της διάβασης της Ερυθράς θάλασσας.

Το Πάσχα ή καλύτερα η Λαμπρή (αντίστοιχη, κατάλληλη ελληνική λέξη) θεωρείται η *μεγαλύτερη Χριστιανική γιορτή* κατά την οποία γιορτάζουμε την ανάσταση του Σωτήρα και τη διάβαση από το θάνατο στη ζωή.

Το Πάσχα είναι κινητή γιορτή και ξεκίνησε να γιορτάζεται ως κοινή γιορτή με τους Εβραίους, αλλά σιγά – σιγά διαφοροποιήθηκε και οι χριστιανοί γιόρταζαν το Πάσχα χωριστά μετά την πρώτη Οικουμενική Σύνοδο (325 μ.Χ.), οπότε (όπως μάθαμε στο σχολείο) καθιερώθηκε να γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο που ακολουθεί μετά την εαρινή ισημερία (21 Μαρτίου). 

Αν η πανσέληνος συμπέσει Κυριακή, τότε γιορτάζεται την επόμενη Κυριακή. Κι αυτό για να μην συμπίπτει ποτέ με το εβραϊκό Πάσχα.

Ο προσδιορισμός της ημερομηνίας του Πάσχα προκάλεσε πολλές και σφοδρές έριδες μεταξύ των Εκκλησιών. Tο περασμένο καλοκαίρι πολύς λόγος έγινε για την πρόταση του Πάπα Φραγκίσκου για κοινό εορτασμό του Πάσχα Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών.

 Μια πρόταση που από ότι φαίνεται εξετάζει σοβαρά και το Φανάρι όπως *ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος αποκάλυψε λέγοντας χαρακτηριστικά "Το εξετάζουμε, αλλά κάποιες εθνικές εκκλησίες αντιδρούν" σε συνέντευξή του στην ιταλική εφημερίδα LA STAMPA.

ΥΓ: Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρω ότι οι καθολικοί Έλληνες που ζουν στην Ελλάδα είναι μια μικρή μειονότητα 60-70.000 και αποτελούν μικτές οικογένειες μεταξύ καθολικών και ορθοδόξων.

Έτσι, ζήτησαν από την Αγία Έδρα γύρω στο 1970 να γιορτάζουν το Πάσχα μαζί με τους ορθοδόξους για λόγους κοινωνικούς, π.χ. το να συμπίπτει η ημερομηνία που τα σχολεία είναι κλειστά και που είναι αργία για τους εργαζομένους. Αυτή η ιδιαιτερότητα συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα. Τελούν δηλαδή το Πάσχα με τους ορθοδόξους.

Η προσωπική μου άποψη και θέση χωρίς να είμαι ειδικός και πιστεύω και του απλού πολίτη είναι η εξής: Η Ανάσταση του Χριστού είναι μία για όλους τους Χριστιανούς και σύμφωνα με τον Κανόνα της Νικαίας θα έπρεπε κάθε χρόνο να συνεορτάζεται.

Νώντας Νικάκης, Aixmi-news.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου