Τετάρτη 20 Απριλίου 2016

Ryanair Το παρασκήνιο της θεαματικής εξόδου

Η απόφαση της ιρλανδικής low cost αεροπορικής εταιρείας να τερματίσει δύο μήνες νωρίτερα το καλοκαιρινό πρόγραμμα πτήσεων στη χώρα μας, που ανακοίνωσε ο εμπορικός διευθυντής της Ντέιβιντ Ο' Μπράιεν μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής», δεν ξάφνιασε καθόλου τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ του τουριστικού ρεπορτάζ. 

 

Πρόκειται για συνηθισμένη τακτική της Ryanair να εισέρχεται σε μια αγορά, να ρίχνει τις τιμές για να κερδίσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο και όταν το business plan απλώς δεν «βγαίνει», να επιλέγει την επικοινωνιακή οδό της... θεαματικής εξόδου.

To μέτωπο κατά της ιταλικής κυβέρνησης

Πρόσφατο παράδειγμα αποτέλεσε η παρόμοια κίνηση της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλών ναύλων απέναντι στην ιταλική κυβέρνηση. Γνωρίζοντας την πολλαπλασιαστική αξία που έχει ο εισερχόμενος τουρισμός σε μια οικονομία, η Ryanair, επικαλούμενη το χαμηλό κόστος λειτουργίας της, απεχθάνεται οποιαδήποτε εξωτερική οικονομική επιβάρυνση. Έτσι, στην Ιταλία, τον Φεβρουάριο ανακοίνωσε ότι θα κλείσει δύο βάσεις, στην Πεσκάρα και στην πόλη Alghero στη Σαρδηνία, από τις συνολικά 15 που διαθέτει στη χώρα, κάτι που μεταφράζεται σε 16 λιγότερες συνδέσεις και 600 θέσεις εργασίας. Η εταιρεία προέβη σε αυτήν την κίνηση έπειτα από την απόφαση της ιταλικής κυβέρνησης να αυξήσει τον φόρο αεροπορικών αναχωρήσεων ανά επιβάτη κατά 40% από 6,5 ευρώ στα 9 ευρώ, με στόχο να χρησιμοποιήσει τα χρήματα που θα συγκεντρώσει για αποζημιώσεις προσωπικού της Alitalia που πρόκειται να απολυθεί.


Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Ryanair, το κλείσιμο των δύο βάσεων καθώς και η διακοπή πτήσεων από και προς την πόλη Crotone πέρα από τις 600 χαμένες θέσεις εργασίας μεταφράζεται και σε 800.000 λιγότερες θέσεις επιβατών, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό τόσο για την αεροπορική διασύνδεση της χώρας όσο και για τα έσοδα του ιταλικού κράτους.

Σε εκείνη την περίπτωση είχε μάλιστα χρησιμοποιηθεί η Ελλάδα ως ο «πολιορκητικός κριός» της επίθεσης της Ryanair στην ιταλική κυβέρνηση. Ο εμπορικός διευθυντής του ιρλανδικού ομίλου είχε δηλώσει ότι «η Ryanair δεν έχει άλλη επιλογή από το να κλείσει τις δύο αυτές βάσεις και να μεταφέρει τα αεροπλάνα της, τους πιλότους της και το προσωπικό της σε χώρες που έχουν χαμηλότερο ταξιδιωτικό κόστος. Θα έχουμε μια χρυσή ευκαιρία ανάπτυξης σε προορισμούς όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ελλάδα, που έχουν χαμηλότερο τουριστικό κόστος από ό,τι η Ιταλία».

Βεβαρυμένο παρελθόν σε εξωτερικό και Ελλάδα


Στο ίδιο μήκος κύματος της πρόσφατης ιταλικής εμπειρίας, το επίσης εν Ελλάδι παρελθόν της Ryanair έχει αντίστοιχο χαρακτήρα. Η χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία δείχνει να αντιμετωπίζει τη χώρα μας με μια εντυπωσιακή ελαφρότητα: εγκαινιάζει πανηγυρικά νέες αεροπορικές συνδέσεις ανά την Ελλάδα, για να τις διακόψει στη συνέχεια, έπειτα από σκληρές τακτικές, για τις οποίες άλλωστε έχουν πικρή εμπειρία πολλά αεροδρόμια της Ευρώπης (Μασσαλία, Βαλένθια, Ζιρόνα, Αλικάντε). 

Έτσι, από τη μια αφήνει στα κρύα του λουτρού μια πόλη και μια ολόκληρη τοπική κοινωνία και από την άλλη πλήττει σημαντικά τους σοβαρούς παίκτες της αγοράς, αναγκάζοντάς τους να ψαλιδίσουν οι ίδιοι την επενδυτική τους ατζέντα για μια περιοχή. 

Υπενθυμίζεται ότι η Ryanair επέλεξε τα Χανιά ως την πρώτη βάση της στην Ελλάδα, εκτιμώντας ότι θα μεταφέρει περισσότερους από 500.000 επιβάτες ετησίως. Επιπλέον, η ίδια εταιρεία, που εγκαινίασε τις πτήσεις της από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης στις 12 Απριλίου 2011, διέκοψε τα δρομολόγιά της έναν χρόνο μετά. Αντίστοιχα, ανακοίνωσε την απόφασή της να σταματήσει όλες τις πτήσεις από τη Νέα Αγχίαλο. Παρόμοιες κινήσεις διακοπής πτήσεων της συγκεκριμένης αεροπορικής εταιρείας έγιναν επίσης στη Ρόδο και στην Κω.

Καλό, λοιπόν, θα είναι η Ryanair να έχει μια πιο μακροχρόνια στόχευση στις αγορές στις οποίες εισέρχεται και να μην αντιμετωπίζει εκβιαστικά τις τοπικές κοινωνίες. 

Δείτε όλο το άρθρο εδώ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου