Κυριακή 16 Απριλίου 2017

Ο Ερντογάν συνέλαβε Ιταλό δημοσιογράφο: «Πρέπει να σταματήσουμε τον Έρντογαν», γράφει η Corriere della Sera

Ο δημοσιογράφος Γκαμπριέλε Ντελ Γκράντε. Φωτογραφία via www.cath.ch,  Jacques Berset

Η Ιταλία παρακολουθεί με μεγάλο ενδιαφέρον τις όλες εξελίξεις στην Τουρκία και το κύριας σημασίας δημοψήφισμα που οργανώνεται για την έγκριση ή την απόρριψη των συνταγματικών μεταρρυθμίσεων που επιθυμεί ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Τις ώρες αυτές, όμως, μια ακόμη υπόθεση, αμιγώς ιταλικού ενδιαφέροντος, συνδέεται άμεσα με την στάση και συμπεριφορά των τουρκικών αρχών.

Ο Ιταλός δημοσιογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός ντοκιμαντέρ Γκαμπριέλε Ντελ Γκράντε βρίσκεται σε «κατ΄οίκον περιορισμό» στην νοτιοανατολική Τουρκία, στην περιφέρεια της Αντιοχείας.

Σύμφωνα με την Άγκυρα, είχε φτάσει κοντά στα σύρο-τουρκικά σύνορα, χωρίς να διαθέτει τις επιπλέον άδειες που προβλέπονται από την κατάσταση εκτάκτου ανάγκης η οποία έχει επιβληθεί. Ο Ντελ Γκράντε, τριάντα πέντε ετών, έχει μεταβεί στην Τουρκία για να γράψει βιβλίο με αναφορά στην γέννηση του ισλαμικού κράτους, και είχε ήδη πραγματοποιήσει ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις.

Κάτι, όμως, από την δουλειά του μπορεί να «ενόχλησε» τις τουρκικές αρχές, οι οποίες αποφάσισαν να τον θέσουν υπό προσωρινή κράτηση την περασμένη Δευτέρα. Διπλωματικές πηγές ανέφεραν ότι επρόκειτο να απελαθεί ήδη την περασμένη Πέμπτη, αλλά, τελικώς, η πληροφορία δεν επιβεβαιώθηκε από τις εξελίξεις. Σε ανακοινωθέν που εξέδωσε το ιταλικό υπουργείο Εξωτερικών τονίζει ότι ο δημοσιογράφος και συγγραφέας είναι καλά στην υγεία του και καθιστά σαφές ότι η ιταλική διπλωματία παρακολουθεί από πολύ κοντά την όλη υπόθεση, με στόχο την άμεση επίλυσή της.

Πρόκειται, σίγουρα, για μια ακόμη απόδειξη της κατάστασης που επικρατεί στην Τουρκία. Η εφημερίδα La Repubblica τονίζει ότι το δημοψήφισμα είναι και «η τελευταία ευκαιρία για να μπορέσουν να περιορισθούν οι υπερεξουσίες του Ερντογάν». Η εφημερίδα αναφέρει ότι ο πρόεδρος θέλησε να επιτεθεί και στους διεθνείς παρατηρητές, στέλνοντας το μήνυμα ότι «δεν είναι δική τους αρμοδιότητα να προβλέψουν τι θα συμβεί αν υπερισχύσει το “ναι” ή το “όχι”».

O απεσταλμένος της La Repubblica εκτιμά ότι μόνον στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η πολιτική αντιπαράθεση των υποστηρικτών των δυο σημερινών επιλογών ήταν ισορροπημένη, από την στιγμή που «οι γιγαντογραφίες με το πρόσωπο του Ερντογάν, για την εκστρατεία υπέρ του “ναι”, έχουν αφισοκολληθεί και δεσπόζουν σε όλες τις πόλεις της χώρας».

Σύμφωνα, δε, με την εφημερίδα Corriere della Sera, «η Τουρκία του Ερντογάν, στο σημερινό δημοψήφισμα θα πρέπει να επιλέξει ανάμεσα σε μια δικτατορία ακόμη χειρότερη από την σημερινή και την απειλή μιας αστάθειας η οποία θα είναι ακόμη πιο ματωμένη από εκείνη των τελευταίων δυο ετών».

Σύμφωνα με τον αναλυτή Φράνκο Βεντουρίνι, «σε ότι αφορά τον Ερντογάν, η δύση έκανε λάθος εκτιμήσεις», και, ιδίως «έκανε λάθος η Ευρώπη, η οποία δεν κατάφερνε πια να περιορίσει τους μετανάστες και πρόσφυγες τους οποίους, απερίσκεπτα, είχε προσκαλέσει η Άγγελα Μέρκελ. Η Ευρώπη, λοιπόν, συμβιβάστηκε με το ότι έπρεπε να γεμίσει χρήματα και υποσχέσεις τον Ερντογάν, με αντάλλαγμα ένα “τουρκικό τείχος”, που θα εμπόδιζε τους σύρους πρόσφυγες να μεταβούν, και να παραμείνουν, στην Ελλάδα».

Η εφημερίδα του Μιλάνου υπογραμμίζει ότι «ο μεσοπρόθεσμος στόχος μπορεί, σε μεγάλο βαθμό να έχει επιτευχθεί», αλλά θυμίζει ότι στο μεταξύ, μέσα σε οκτώ μήνες ο Ερντογάν διέταξε την σύλληψη 40.000 ανθρώπων, σημειώθηκε «κυβερνητική κατάληψη του τηλεοπτικού χρόνου» και απαγορεύθηκε, σε μια κωμικοτραγική αυταρχική πραγματικότητα, ακόμη και η προβολή κινηματογραφικού έργου που παρουσιάζει την ήττα του Αουγκούστο Πινοσέτ, στο δημοψήφισμα που οργανώθηκε στην Χιλή το 1988.

«Όπως και να λήξει η αναμέτρηση του δημοψηφίσματος, πρέπει να σταματήσουμε τον Ερντογάν», ολοκληρώνει την ανάλυσή του ο Φράνκο Βεντουρίνι. Και θεωρεί ότι η άμεση προτεραιότητα είναι η έγκριση μιας ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής, με πραγματισμό, επενδύσεις «και μεγάλη προσοχή στο νότιο μέτωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

ΑΠΕ-ΜΠΕ του ανταποκριτή μας Θ. Ανδρεάδη – Συγγελάκη
Ρώμη, Italy

Φωτογραφία via www.cath.ch, Jacques Berset


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου